För några år sen skrev jag ett liknande blogginlägg som detta. Frågan är ständig aktuell och jag behöver en påminnelse både nu och då – kanske även du? Varför är det så dyrt och svårt att laga saker? Varför uppmanas vi att ständigt köpa nytt? Varför håller ingenting? Varför går det sönder – fast vi betalat dyra pengar?
När vår förra diskmaskin gick sönder beställde jag reservdelar för 793 kr. Egentligen behövde jag också en ny bestickkorg för den vi hade var trasig i botten och är en ständig källa till irritation. Jag tvekade lite på bestickkorgen för den kostade 499 kr, för en universal korg. Samtidigt i reklambladet på köksbordet rear de ut diskmaskiner för 2999 kr. Få se nu… laga eller köpa nytt…? Maskinen har ju i alla fall 7 år på nacken…Det samma gällde vår älskade nespresso maskin (Ja, jag vet jag är en kaffenörd) Den gick sönder och nesspressotjejen i andra änden av telefonen upplyste mig glatt att en felsökning kostar 699 kr och en ny maskin 999 kr. Köper jag en ny får jag dessutom 5 års garanti och vem vet, även om de fel söker maskinen kanske de inte kan laga den… Hm… Få se nu laga eller köpa nytt…?
Jag noterar att mina älskade Jazzbyxor har ett lite hål i sömmen på insidan och tänker inte ens tanken på att slänga dem. De ska självklart lagas.
Finns ett uttryck “buy quality once and cry”. Jag vill minnas att jazzbyxan kostade 699 kr och det var dyrt tyckte jag då. Vad får man för 699 kr idag? En bestick korg delux eller nya hjul till övre sektionen i diskmaskinen? Nu är ju inte priset en garanti för att produkten har längre livslängd men det tål att fundera på.
Tack till Stay in Place och Jazzbyxan. Nu sitter jag här och googlar efter en ny jazzbyxa till dottern och tänker att jag självklart kommer köpa stay in place. Kan inte för mitt liv hitta byxan – den verkar ha utgått ur sortimentet. Snälla Stay in place: Återinför jazzbyxan – jag lovar att köpa MINST två par! Ett till mig och ett till dottern. Jag är ledsen att det gått över 15 år sen sist men jag garanterar att fler med mig vill köpa!