Karin Thyr
Yoga World

HASTA BANDAH BABY!

Har du ont i handlederna? Hindrar det dig i din yogapraktik?
När vi pratar om grund tänker vi ofta på våra fötter men det gäller ju lika mycket våra händer.
Handlederna har små ben och små muskler och är inte avsedda för tung belastning men i positioner som t.ex hunden, plankor, när vi står på alla fyra, handstående och många fler belastar vi våra händer rätt rejält.
CSV Yoga kommer till undsättning!
Testa detta:
Placera ner dina händer med axelbrett avstånd.
Med det menar jag att axlarna ska vara på sin naturliga plats. Precis som om du stod i bergsposition eller satt avslappnad i easy seat.
Placera ner dina händer och sprid ut fingrarna.
Sug tag i mattan/marken som om du var en trädgroda. (Gecko Asana)
Fingrarna fram till fingerleden (baksidan av knogen) nästan gräver sig ner i mattan
Känn hur handvalvet reser sig.
Nu aktiverar du Deep Core Line. (En sammanlänkad muskelmeridian som går genom hela kroppen)
Känn kraften från marken stråla upp genom armarna, armhålan och ut genom skulderbladen precis som om du lyftes in i positionen (t.ex hunden)
Fundera också på hur du placerar händerna i förhållande till axlarna.
Beroende på hur rörliga dina handleder är kanske det inte är en korrekt instruktion att placera händerna under axlarna. Du kanske behöver dem lite längre fram för att inte överbelasta och översträcka handleden.
Titta på handlederna och handvecket. Ser det/känns det hopklämt ut? Det är okay att vrida lite på händerna eller ändra placeringen för att minska belastningen.
Testa dig fram och hitta en optimal placering för dig.
Namaste!
/Karin
Hasta = Händer
Bandha = Lås

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.