BLOGGMENY
YOGA WORLD
Annons
Karins YogavärldlivetLivsstilOkategoriserade

Yoga för musiker och artister

När jag tog mina första stapplande steg som yogalärare var jag på turné med ett gäng grabbar som ständigt gnällde på hur ont de hade i axlarna, ryggen, och nacken. Yoga var inte trendigt eller på uppåtgående då och fördomarna kring yoga haglade så jag föreslog försiktigt lite “stretchövningar” backstage – mest för att slippa gnället. Jag kom snabbt på att musiker, som tex gitarrister, basister hade en typ av problem medan keybordister och trummisar hade andra. Sångare var något annat.

Så länge som det funnits musiker har musikerlivet förknippats med dålig mat längs vägarna, sena nätter, lite eller ingen sömn, alkohol och droger. Inte ett drömupplägg för en stark, frisk kropp direkt. Jag har levt min beskärda del av osunt leverne längs vägarna och tycker jag hittat någon form av balans nu för tiden men då när jag börjande rulla ut yogamattan backstage innan gig var jag rätt ensam.

Din kropp sitter ihop med ditt sinne och dessa gemensamt är avgörande i vad och hur du kan leverera som artist eller musiker.

I takt med att mitt yogautövande tog fart insåg jag att status i min kropp och sinne hade direkt samband med med hur jag musicerade och vad jag kunde leverera. Visst kan jag leverera med både sömnbrist och huvudvärk.  Jag har tom kräkts (matförgiftning deluxe) mellan låtarna backstage en nyårsafton för att sen torka mig runt munnen, gå ut och snurra på ett lyckohjul och dra av ett par låtar vilket inte är något jag rekommenderar att du testar:)

I takt med att jag yogade i samband med gig lärde jag mig att 10 andetag i ett huvudstående ca 30 min innan gig, om jag kände mig trött och ofokuserad, var jämförbart med flera timmars sömn. Benen upp mot väggen funkar också som en re-set och mikrovila. Att trötta stämband kan värmas upp i tystnad med djupa muskelstretcher av hals och säte (!) Men framför allt förstod jag att jag måste träna styrka, vara i kontakt med min core (och då menar jag inte bara bukmusklerna) och träna mig i att vara närvarande.

Jag tog fram konceptet yoga för musiker och har träffat många musiker och artister sen dess som numera också turnerar med yogamattan.

Det går att träna styrka och smidighet på hotellrummet eller backstage. Det går att lära sig viss typ av återhämtning och re-seta kroppen för att kunna leverera när du måste.

Namaste

/Karin

 

 

 

 

23 februari, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Annons
I kloka kvinnors sällskap

I kloka kvinnors sällskap: Anna Laurell Nash

Denna vecka “I kloka kvinnors sällskap” möter du en kvinna som åkt på en och annan snyting. Hon har en lång meritlista med flera guldmedaljer.  Hon lever efter mottot “If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your attitude” och försöker göra saker för att hon verkligen vill göra det inte för att hon måste. Möt: Anna Laurell Nash 

Vem är du och vad har du för bakgrund?

Jag heter Anna Laurell Nash. Jag kommer från början från Skånska landsbygden och bodde mina första 10 år i en liten by som heter Vismarlöv. När mina föräldrar separerade flyttade jag med min pappa in till Lund där jag växte upp, pluggade och började med det som jag kanske egentligen är känd för nämligen boxas.

Jag har vuxit upp i en akademisk miljö så för mig har det varit naturligt att studera. Jag har alltid varit naturvetenskapligt intresserad så kombinerat har det mynnat i en doktorsexamen i organisk kemi.

2) Vad jobbar du med?

Jag gör lite allt möjligt. Coachar både i och utanför ringen, föreläser och tränar andra. Just nu är jag halvt mammaledig ☺ dvs jag är hemma mycket med min dotter Billie fast jag jobbar lite ändå för att det är kul och sysslar fortfarande med alla mina ideella projekt.

3) Berätta om ett projekt du arbetar med just nu som inspirerar dig och ger dig glädje.

Jag har den stora förmånen att vara invald i SOK:s Aktivas Kommitté. Detta innebär att jag tillsammans med 7 andra olympier träffas regelbundet för att försöka vara länken mellan de aktiva och SOK så att idrottarna kan få så bra stöd som möjligt. Uppdraget är helt ideellt som det mesta man gör inom idrotten men det stimulerar mig mycket och som bonus får jag träffa och interagera med otroligt inspirerande och kompetenta människor.

4) Berätta om något du gjort nyligen som krävde mod men som du är glad att du gjorde.

Det har inte alltid varit självklart för mig att få barn. Efter att ha spenderat hela mitt vuxna liv på att fokusera på idrotten (och därmed på mig själv) var jag helt enkelt inte säker på om jag skulle bli en bra förälder. Såhär i efterhand vet jag nu att jag gjorde något som är så naturligt onödigt svårt. Det är underbart att vara mamma även om det är svårt!

5) Lever du din dröm eller vad stoppar dig från att göra det?

Jag har levt min dröm i omgångar och under flera år genom idrotten, (eller kanske så gott det har gått efter ekonomiska förutsättningar). Nu har jag ingen riktig ”dröm” men om frågan skulle ställas: Gör du vad du vill i ditt liv eller vad du ”bör” ? Så blir svaret att jag försöker göra saker för att jag verkligen vill göra det inte för att jag måste. Till exempel så jobbar jag mindre nuförtiden, inte för att jag inte gillar att jobba, det gör jag faktiskt men för att jag verkligen älskar andra delar av mitt liv. Att få vara en del av boxningsklubben, nu som ledare (IF Linnéa), att få jobba med idrottsfrågor, att få lite mer tid till min familj och mina vänner. Jag försöker också välja jobb som stimulerar mig, då tror jag att jag gör ett bättre jobb samtidigt som jag har kul.

6) Har du något råd, erfarenhet att dela med dig av som du önskar att du kunnat ge dig själv i i 20 års åldern?

Ta det lugnt, du hinner med allt så småningom. Det är inte lönt att göra allt samtidigt.

7) Har du något motto, eller citat som du återvänder till och vill dela med dig av till mina läsare?

If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your attitude. -Dr. Maya Angelou

8) Vad gör du för att hålla kreativiteten flödande även när energin tryter?

Jag tar paus oftare fast ser till att schemalägga pauserna så att jag får något gjort. Tränar, promenerar runt kvarteret, ringer en god vän för att få ett gott skratt, lagar mat, gör ett annat ärende, skiftar fokus helt enkelt.

9) Vilken är din favorit yogapose och varför?

Jag yogar av och till ☺ Min favoritpose är krigaren. Den är enkel och jag känner mig stark.

10) Vad läser du just nu?

En kriminalroman

11) Vad inspirerar dig?

Människor med engagemang

12) På vilket sätt lever du ett rikt liv?

Jag är väldigt tacksam för det jag har just nu och försöker njuta av det☺

13) Något annat du vill tillägga?

Att omge sig med bra människor gör livet rikare och det är lättare att nå sina mål!

20 februari, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!

Populärt från Yogaworld.se

I kloka kvinnors sällskap

I kloka kvinnors sällskap – Anna Lena Gislander

Det är Tisdag och varje vecka på min blogg får du möta en inspirerande klok kvinna under rubriken I kloka kvinnors sällskap.  Den här veckans kloka kvinna är en lösningsorienterad, modig mormor med fler järn i elden än jag kan räkna. Hon lever orädd sin dröm och vågar följa sin magkänsla. Möt Anna- Lena Gislander

  1. Vem är du och vad har du för bakgrund?

Jag är en glad, enkel, prestigelös, nyfiken tjej med 2 vuxna barn. Dessutom är jag mormor till en liten tjej, 1.5 år! Jag är marknadsekonom i grunden och har jobbat många år inom mediabranschen men tröttnade på det – sa upp mig och började för 7 år sedan plugga ämnen inom Hälsa och Livsstil, Personlig Tränare, Hälsa och Livsstil  och Gruppträningsinstruktör. Samtidigt som jag pluggade (det blev 3 år på distans)-  har jag haft en brokig och krokig väg med jobb på olika förskolor och gymkedjor. Jag är lösningsorienterad och ser möjligheter i det mesta.

2) Vad jobbar du med?

Jag jobbar timmar som Personlig Tränare och Gruppträningsinstruktör på en gymkedja här på Ekerö. Parallellt driver jag, som Personlig Tränare, mitt företag Movement, där jag åker hem till fantastiska personer och hjälper till med träningsmål och kost. Från februari jobbar jag även som skol- och ekonomiassistent i Närlundaskolan på Ekerö.

3) Berätta om ett projekt du arbetar med just nu som inspirerar dig och ger dig glädje.

Mitt nuvarande projekt är mitt nya jobb! Det ska bli spännande att jobba i skolvärlden – komma nära vår framtid – våra barn! Att jobba administrativt i en kreativ skolmiljö med mycket kunskap och lärande – det ger glädje, och i kombination som Personlig Tränare med friskvård, träning och hälsa – det inspirerar mig och ger energi!

4) Berätta om något du gjort nyligen som krävde mod men som du är glad att du gjorde.

2017 var ett äventyr för mig. Jag sökte jobb som Fitnessinstruktör, servicerep inom Thomas Cook (Vingresor, Tjaereborg och Spies) och fick jobbet!

I februari förra året åkte jag på Fitnesschool i Alcudia i 15 dagar, var hemma i 4 veckor och 13 april bar det iväg till Kreta och jobb på Sunprime hotell i Platanias under 6 månader.

Läskigt, spännande och omtumlande.

Åhh vilka tvivel jag hade för att åka – sjuka föräldrar, litet barnbarn, mina barn,  lämna hus och sambo…. Något drev mig och sa att – åker du inte kommer du att ångra detta!! Jag åkte och det blev sååå bra. Visst var det tufft med värmen, nya relationer, nya gäster varje vecka, välkomstmöten på svenska, danska och norska. Som fitnessinstruktör ledde jag 3 eller 4 klasser per dag.

Det var en häftig och lärorik upplevelse!! Lärde känna så många nya, både skandinaviska och grekiska, vänner.

Är så tacksam att jag fick möjlighet att uppleva detta – och att jag tog mod, stod fast vid mitt beslut och gjorde resan.

5) Lever du din dröm eller vad stoppar dig från att göra det?

Jag lever min dröm!! Min nyfikenhet på livet och på människor jag möter, tar mig dit jag vill. Jag har blivit orädd att fråga och att ta beslut. Kanske är jag lite naiv i vissa fall… För några år sedan bestämde jag mig att inte stanna upp i något och bli bitter på situationer. Har lärt mig att släppa och gå vidare!

6) Har du något råd, erfarenhet att dela med dig av som du önskar att du kunnat ge dig själv i i 20 års åldern?

Känn efter med din magkänsla och gör inte saker och ta inte beslut utifrån vad andra tycker, tänker och vill. Följ din egen vilja och känsla!!

7) Har du något motto, eller citat som du återvänder till och vill dela med dig av till mina läsare?

Din rädsla skapar dina gränser, ingen annan gör det – tankens kraft kan ta dig dit Du vill! Var orädd, våga fråga och gå Din egen väg!

8) Vad gör du för att hålla kreativiteten flödande även när energin tryter?

Försöker vara mindfull och stanna upp i vardagen. Blir väldigt introvert när jag har slut på energi. Tankar energi med skog, hund, tv, sömn och god mat. Tar en sak i taget.

9) Vilken är din favorit yogapose och varför? 

KRIGAREN!! När jag står i krigaren jobbar hela kroppen på ett starkt sätt. Positionen av kroppen i posen ger mig självkänsla, stark hållning, starka armar och ben – posen gör mig stolt och jag klarar att ta mig till nästa steg (vad det nu kan vara)

10) Vad läser du just nu?Har precis läst klart ”Den röda adressboken” skriven av Sofia Lundberg. Åh vilken fantastiskt fin bok om vänskap, längtan, kärlek och sorg. Huvudpersonen är Doris, 98 år, och vi får följa med hennes liv från 1920 till idag… Så varm och fin så tårarnde trillade. Älskar att bli berörd av böcker på detta fina sätt!

11) Vad inspirerar dig?Personer som är förändringsbenägna, de som gör en livsresa, en livsstilsförändring Som har olika mål och lyckas med framgång till det målet. Den egna tankens kraft….

12) På vilket sätt lever du ett rikt liv?

Jag har en så fin familj och vi står varandra väldigt nära. Jag har otroliga vänner och jag arbetar med mina drömjobb. Jag följer min magkänsla och tänker efter innan jag tar beslut. Kombinationen av alla dessa olika ingredienser ger ett varmt, nyfiket och roligt liv med spännande kryddor!

13) Något annat du vill tillägga?

Jag ber dig som läser – Tag vara på ditt liv och lev fullt ut!  Lyft blicken mot drömmar och mål. Upplev vackra saker. Tveka inte om du funderar på att byta bana i livet, utbilda dig eller ta en break för att resa och uppleva. Det berikar att utveckla och utmana sig själv. Stänger du en dörr så öppnar sig många nya.

 

13 februari, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
I kloka kvinnors sällskap

I kloka kvinnors sällskap – Hillevi Wahl

Det är Tisdag och varje vecka på min blogg får du möta en inspirerande klok kvinna under rubriken I kloka kvinnors sällskap.  Den här veckans kloka kvinna är en ny bekantskap för mig men så fort jag fick höra om henne visste jag att hon var helt rätt för den här veckans blogg.  Hon besitter två superkrafter och är aktuell med boken ”Äg ditt liv, då får du mer tid, kraft och glädje” (Louise Bäckelin förlag) dessutom är hon övertygad om  att alla behöver en Gunnar. Möt Hillevi Wahl:

 

1) Vem är du och vad har du för bakgrund?

Jag är journalist, krönikör, författare och inspirationsföreläsare. Dessutom förenklingsmissionär och en natural floater. Det upptäckte jag när jag skulle lära mig crawla nyligen. Tydligen en av mina inbyggda superkrafter.

Och så är jag trebarnsmamma, icke att förglömma. Gift med Gunnar, som är så bra så jag borde klona honom och sälja honom på Blocket. Då skulle jag bli rik, för alla behöver en Gunnar. Han är så lugn och trygg och klok. Alla älskar Gunnar.

2) Vad jobbar du med?

Jag skriver, föreläser och spelar in podcast – och så försöker jag göra världen till en bättre plats. Inte minst för de unga.

3) Berätta om ett projekt du arbetar med just nu som inspirerar dig och ger dig glädje.

Jag intervjuar unga människor som vänt en kämpig start i livet till något fantastiskt bra – en erfarenhet som de kan hjälpa andra med. Ung & Stolt heter den. http://podd.hillevi.nu
Jag älskar att träffa de här unga briljanta hjärnorna, jag blir lite lycklig varje gång. De är så kloka.

 

4) Berätta om något du gjort nyligen som krävde mod men som du är glad att du gjorde.

Starta en egen podcast. Det var skitlätt. Utrustningen kostade bara 6000 kr – och sedan satte jag igång. Jag glömde nog att vara rädd, för jag var så pepp. Men i efterhand förstår jag att det var väldigt modigt att bara satsa och köra.

5) Lever du din dröm eller vad stoppar dig från att göra det?

Ja, det var faktiskt ett reportage om mig i Dagens Nyheter för några år sedan som hade precis den rubriken: ”Jag blev kvinnan som jag drömde om att vara”.

Jag hittade till träningsglädjen när jag var 42 år, Innan dess hatade jag allt vad träning var. Jag trodde jag var en klumpeduns. Men så lurade min kompis, författaren Moa Herngren, med mig på militärträning – och då blev jag helt förälskad. Jag hade ingen aning om att man kunde må så bra av att träna skiten ur sig.

Så när jag var 50 år firade jag min fantastiska kropp genom att springa 50 lopp på ett år, genom hela Sverige, och till och med över Franska Pyrenéerna. Det var häftigt.
https://www.marathon.se/nyheter/hillevi-firar-50-med-50-lopp

6) Har du något råd, erfarenhet att dela med dig av som du önskar att du kunnat ge dig själv i i 20 års åldern?

Då skulle jag nog sagt, att ”håll ut, du kommer att hitta en Gunnar, du kommer att bli  villkorslöst älskad. Du kommer att kunna känna total tillit till en annan människa. Men det kommer dröja 17 år till…”

7) Har du något motto, eller citat som du återvänder till och vill dela med dig av till mina läsare?

”En stark kropp håller ihop en vinglig själ.”

Det har jag hittat på själv. Jag säger förvånansvärt många kloka saker.

8) Vad gör du för att hålla kreativiteten flödande även när energin tryter?

Läser böcker. Simmar. Promenerar. Springer. Cyklar. Sover. Och inte nödvändigtvis i den ordningen. Ibland ligger jag bara och klappar hunden. Hon heter Vivi och är en underbart tokig och kärleksfull springer spaniel.

9) Vilken är din favorit yogapose och varför? 

Barnet. Min 9-åriga dotter har lärt mig den och den sträcker ut ryggmuskulaturen så skönt. Jag har ju fått artros lite här och där så det kan bli stelt ibland.

10) Vad läser du just nu?

Elaine Eksvärds ”Vi måste prata”. Hon är så väldigt rolig. Och smart och välformulerad. Och har hjärtat på rätt ställe. Elaine är vad New Yorkarna kallar för ”Good People.” Jag samlar på sådana.

11) Vad inspirerar dig?

Good People. Och Oprah Winfrey. Alltid Oprah Winfrey.

12) På vilket sätt lever du ett rikt liv?

Jag vaknar varje morgon och undrar vad som ska hända för roligt i dag. Jag är älskad och trygg. Och jag har ett jobb att göra. A mission. En riktning framåt. Det är skönt.

13) Något annat du vill tillägga?

En viktig grej jag gör är att jag omger mig med människor som gör mig bättre. Snyggare, smartare, klokare, gladare och tryggare. Sådana där människor som gör saker, som säger ja! Som säger, ”ja vad spännande, det gör vi, det fixar vi, det klarar vi, tillsammans”. Det har jag upptäckt sedan jag fyllde 50, att livet blir mycket roligare då.

Mer om Hillevi:

Hemsida: www.hillevi.nu

Instagram: @hilleviwahl

Facebook: http://fb.com/hillevi

Twitter: http://twitter.com/hilleviwahl

 

6 februari, 2018 | 1 KOMMENTAR.
Karins YogavärldlivetYoga

Dansa – Pausa!

“Oftast är det bilden av den vi tror att vi är eller måste vara

som står i vägen för den vi kan vara”

För fem år sen lärde jag mig att pausa på yogamattan. Jag lärde mig att vila och släppa allt i Shivansana men jag konstaterade samtidigt att det är mycket svårt, på gränsen till omöjligt, för mig att göra det någon annanstans.  Jag är en sån som sällan tar paus.

Precis som i den mardrömslika låten “dansa – pausa ” går mitt liv i hastigheten: på eller av (av-läge = sömn) och väldigt sällan i en medium tempo rockballad!

Jag går igång på tempo, stress och press. Jag till och med gillar det och dras in i det. Jag blir fort uttråkad när det går långsamt eller inget eller ingen driver framåt. Men jag lär mig långsamt att uppskatta tiden då inget händer, mellanrummet  – pausen.

Jag har mediterat till och från. Oftast i samband med att jag yogat men i sanningens namn så har jag känt mig mer stressad än lugn. Extra stressad i ledd meditation. I dec kom jag till en brytpunkt. Jag bestämde mig för att försöka hitta en rutin och få kontinuitet i mitt mediterande. 1-3 ggr om dagen har det blivit sedan början av december. Det har sina skäl. Jag är nämligen oerhört trött.

Efter 45 års mer eller mindre konstant “dansande” och efter en redig dos borrelia plus en tuff höst i skolan för min son vad det dags för en paus bestämde kroppen.  Jag konstaterade att jag har trott att jag vilat när jag legat på soffan eller tagit en kopp kaffe i lugn och ro men min hjärna stänger inte av då. Efter ett samtal med kloka Maria Forslund aka @yogamamman fick jag rådet att försöka hitta Shivasana utanför mattan.

Man kan kanske tro att en yogalärare som påminner alla andra om att andas och ta ett extra andetag i tid och otid skulle veta hur man gör men jag hade helt plötsligt ingen aning. Så jag tog hjälp av en app! Jag spenderade en god stund med att hitta en röst jag inte blev irriterad och stressad av och sen bestämde jag mig för att meditera 15 – 20 min om dagen uppdelat på 3 tillfällen. Morgon, kring lunch och i samband med sänggående. Nu, två månader senare, är jag i det läget att jag längtar efter min paus kring lunch! Vem skulle kunna trott det? Inte jag. Men som jag brukar säga. “Oftast är det bilden av den vi tror att vi är eller måste vara som står i vägen för den vi kan vara”

Att låta sig ledas i meditation kan vara ett bra sätt att börja. Att komma till den punkt när man längtar efter pausen mellan andetagen, vilan och friheten som infinner sig i mellanrummet är fantastiskt men det krävs mod och ytterligare lite mod att våga. Att våga släppa taget och lita på att andetaget bär. Att jag räcker till – precis här och nu och inte behöver göra mer än att andas.

Namaste

/Karin

Vad har du för tips när det kommer till meditation? Hur gör du? Vilka appar har du testat? Skriv gärna och berätta!

 

31 januari, 2018 | 6 KOMMENTARER!
1 2 13
Annons